そーた式! まるでネイティブのような「英語の発音」が身につく魔法の法則40 小テスト

そーた式! まるでネイティブのような「英語の発音」が身につく魔法の法則40

ハルヨンのレッスンで使用しているそーた式! まるでネイティブのような「英語の発音」が身につく魔法の法則40の小テストです。

目次

CHAPTER1 発声編

P014 魔法の法則No.01 口はおおげさなくらいに開く

P015-track001
Hi, I am Tim

P016-track002
bag, tennis, desk

P017-track004
私はティムです。 ※英語の口の開きを取り入れた日本語の読み方で

P020 魔法の法則No.02 音をしっかり伸ーばーす

P022-track006
How are you? Are you OK?

P023-track007
This is wonderful. I love it!

P024-track008
I was working so hard.

P026 魔法の法則No.03 日本語を話す外国人になりきる

P027-track010
私はチキン南蛮が大好物なんです。
※英語らしい口の開きでの読み方で

P029 魔法の法則No.04 「お疲れボイス」でノドを開く

P030-track011
I am tired today, so I will go to bed now.

P031-track012
あああーーー、疲れたーーー、あああーー ※「お疲れボイス」を出してみよう!

P033 魔法の法則No.05 気分は「イケボ」で低い声を意識

P034-track013
次の例文を「ノド声」で読んでみましょう。
I like to study English and play tennis.

CHAPTER2 日本語のあいうえおを英語のアイウエオにする魔法

P040 魔法の法則No.06 母音を巧みにズラす

例文の練習は不要です。本文を2回通読ください。

P048 魔法の法則No.07 ア(a)はアとエの間のエアにズラす

P049-track018
1 bag, 2 happy, 3 sad, 4 rabbit, 5 catch,
6 can, 7 at, 8 passion, 9 after, 10 about

P053-track019
英語らしい読み方で
hat, have

P056-track020
Sam became happy after his cat came back home.

(VOA) Hot to Pronounce ae, A Relaxed Sound

The cat in the hat.

relaxed and flat
Your lips are relaxed, your tongue is flat.

カタカナ英語を卒業しよう シュワ(schwa ə)

レッスン -2:06

/ə/ 暗くて弱い音

0:54-

about, family, support, student, history

カタカナ英語にしないためには
1. アクセントがどこにあるかを確認する。 ※とにかくアクセントが大事
2. アクセントのないところは弱い音

2:07-

前置詞(to, for, of, at, as) 強調しないとき

Two tickets to Paris, please. ※/tə/

Four tickets for Mary Poppins, please. ※/fə(r)/

カタカナ英語にならないように強調するところは強調してあとはサクッとschwa 

3:57- 例文 リンキングは黄色

  1. Can I borrow your pencil?
  2. It’s probably going to(gonna) snow again.
  3. We had to wait half an hour for the bus.

P059 魔法の法則No.08 イ(i)はエにズラす

P060-track021
this, sit, milk, family, kiss, imagination, happiness, guitar, English.

P062-track022

  1. bid, bed
  2. big, beg
  3. bill, bell
  4. fill, fell
  5. pit, pet
  6. till, tell

P064-track023

  1. She hit the ball.
  2. He will play tennis.
  3. This episode is interesting.
  4. I decided to go.
  5. My sister gives her cat some milk every morning.
  6. My situation is different from his situation

P065 魔法の法則No.09 ウ/ウー(u)はイウにズラす

P066-track024

put, push, cook, cute, music, computer, you, to, do

P070-track025

It took time to choose a good cap.

補足 two

two レッスン 0:39-1:30

P072 魔法の法則No.10 エ(e)は「お疲れボイス」でエにズラす

P073-track026

egg, bed, pen, get, tell, when, said, friend, many, any

P075-track027

I say “I like eggs and pens” to my friend every day.

P076 魔法の法則No.11 オー(o)はオーウ、オ(o)はアに「お疲れボイス」でズラす

P077-track028

so, no, oh, hope, open, go, snow, nose, over, low

P078-track029

not, hot, computer, song, top, shot, of, on

P080-track030

  1. low, law
  2. hole, hall
  3. so, saw

関連Youtube動画

リンク先記事の「関連Youtube動画」の箇所に追加の発音教材と小テストが有ります。

  • walk work
  • all
  • law raw low

関連Youtube動画 – /ɔ/

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P081 魔法の法則No.12 O(ア)とU(ア)は「お疲れボイス」でアのまま

P082-track031

  1. My mom loves nuts.
  2. I cut up a pumpkin.

P083-track032

  1. staff stuff
  2. match much
  3. app up
  4. fan fun
  5. Sam some

Chapter1, 2の補足

英語の音節

0:05 – 3:12

1音節で発音してください。

  • cat, stretch
  • go, have, like, think
  • bought, thought, found

(参考動画)

0:24 –

英単語のストレス

レッスン 0:07 – 2:38

baNAna
caREER, CARRier

2:50 – 4:54
ORange
I’d like some orange juice.

DAMage
My luggage has been damaged.

hoTEL
Can you take us to Aiueo hotel?

INternet
Can I use the internet in my room?

MANager
I want to speak to your manager.

内容語と機能語

内容語は名詞・動詞・形容詞・副詞に代表されるような実質的な意味をもつ語のこと。

機能語は接続詞・冠詞・助動詞・前置詞・代名詞be動詞など主に文法機能を担う語のこと。

レッスン 0:34-3:00

We’re inviting passengers with small children.

3:25-

  1. It’s snowing a lot outside today.
  2. Do you have any plans for Christmas?
  3. We’ll probably just stay at home and relax.
  4. Did you know that every single snowflake is different?
  5. When you go outside, wear your jacket to keep yourself warm /wˈɔɚm/.

Be動詞は短く発音しよう

レッスン 0:24 – 2:50

I think you’re lying.
No, I’m not!
Yes, you are (lying)!

I’m, you’re, he’s, she’s, we’re, they’re

3:03-5:18

I’m sorry I’m late!

Tell me when you’re done.

She’s not happy about it.

We’re in big trouble.
【意味】困ったことになったぞ、大変なことになった.

What’s up, guys? How’re you doing?
【意味】「What’s up?」は、「やぁ」「こんにちは」「最近どう?」「元気?」「やあ、どうしてる?」「どうだい?」「最近調子どう?」などという意味

When’s your birthday?

What’s the best time to call you?

Function words

※レッスン 2:18-5:19 機能語の発音実例

Function Words 機能語: Unstressed in sentences

  • Articles 冠詞: a, an, the
  • Conjunctions 接続詞: and, but, so, if
  • Prepositions 前置詞: on, off, under
  • Pronouns 代名詞: I, you, him, her
  • Helping Verbs 助動詞: am, be, do, can

2:18- to ⇒ tuh /tə/

  • I want to go.
  • The concert is tonight
  • Let’s meet up tomorrow

2:45- for ⇒ fer /fɚ/

  • I’d like a table for two.
  • What should we eat for dinner?

3:07- your / you’re ⇒ yer /jɚ/

  • Is this your car?
  • You’re doing great! Keep it up!

3:27- you ⇒ yuh /jə/

  • What are you doing?
  • You need to do this today.

3:47- can ⇒ kn /kn/

  • I can meet you at five.
  • How can this be?

4:07- and ⇒ an/æn/ or n /n/

  • Peanut butter and jelly.
  • She and I are friends.

4:28- at/æt/ ⇒ uht /ət/

  • Meet at nine.
  • Let’s sit at the table.

4:46-

he, him, her, his はhの発音が省略される。themはthの発音が省略される

he ⇒ ee /i/

  • What did he want?

her ⇒ er /ɚ/

  • Give her this for me.

him ⇒ im /əm/

  • She likes him!

Chapter3 アルファベット編 ネイティブっぽさをグンとUPさせる魔法

P088 魔法の法則No.13 3種類のT① – Tの後ろに母音が来たらTはラ行に変身させる

P089-track033

This computer is better, but I think it’s too big.

P090-track034

I wrote a letter but it is too long, so I will write it again.

母音+T+母音→D

レッスン 1:48-4:20, waterの発音 母音に囲まれたtはdと発音する。

2:37-
water /waa·tr/, computer, refrigerator,
waiter, alligator, see you later, letter, better

3:26- 例文で練習

  • Would you like some water?
  • Excuse me, could I have some more water please?
  • Could I get you anything to drink? Maybe some water, or a soda?
  • Do you prefer tap, or sparkling water?

レッスン 0:28-2:25 イギリス英語とアメリカ英語で比較

ラ行(r)とダ行(d)の中間、アメリカ英語(関西弁)・イギリス英語(東京弁)

  • water, daughter, heater 
  • city, forty, party, ability.

2:24- 英単語で練習

  • pretty butter, letter, better.
  • native, meeting, beautiful, hospital.

3:16- 文章で練習

  • Kyoto is a pretty city.
  • I’m writing a letter on my computer.
  • Can I have a bottle of water, please?
  • I’m getting better at swimming.

Party

P094 魔法の法則No.14 3種類のT② – Tの後ろに母音がないときはサッと消す

P095-track035

That computer is what my mom bought last Sunday.

P098-track036

I cut the little apples and tomatoes and put them on the beautiful plate.

P096 単語の中ほどにある「t+子音」も同じ

absolutely, definitely ※telyのeが発音されていない。

Tの省略

0:39-2:21 解説

3パータンに省略
1. 息をはかないT
2. ちっちゃい「っ」のT ※喉の奥で息を止める。声門閉鎖音 glottal stop
3. 完全に消えるt

  • COSTCO /ˈkɔstko/ 
  • Credit card

2:31-

  1. I must go.
  2. Let’s take a shortcut!
  3. Get ready! Get set! Go!
  4. Let’s do it now!
  5. He is quite popular at school. */kwάɪt(米国英語)/
  6. What is your favorite book? * /féɪv(ə)rət(米国英語)/
  7. There’s not much difference.
  8. It’s a perfect day for a picnic.
  9. What did you do last week?

4:38- 単語の末尾のtも発音しない

  • I walk to school.
  • I walked to school. */wɔːkt(米国英語)/
  • iced tea */aɪst(米国英語)/
  • mashed potatoes */mæʃt(米国英語)/ すり潰した
  • baked potatoes */bekt/ 焼いた

魔法の法則No.14 補足 – Stop T, アクセントのある音-T-schwa-N

P096 absolutely, definitelyの追加説明

しゃっくりt、声門閉鎖音のT(glottal T, stop T) – アクセントのある音-T-schwa-N

レッスン 1:28-4:38, 5:19 – 6:12 ※重要であるため長め

0:47- mountain, kitten, button, certain

1:28- しゃっくりt、声門閉鎖音のT(glottal T, stop T): tの音の代わりに、喉の奥で一瞬息の流れを止める、しゃっくりd

  • but *tがはっきり聞こえない
  • eat
  • get
  • button *bunッn
  • eaten *eaッn
  • gotten *goッn

(5:19 – 6:12)音節の語尾のTの後にNがあると音声変化する。tとnの間の母音をなくして、すぐにnの音に移る

  • mountain *mounッn
  • certain *cerッn,
  • certainly *cerッnly
  • Britain *Briッn
  • Manhattan *Manhaッn
  • written *wriッn

(6:13-)しゃっくりd

  • sudden *suドゥn
  • suddenly *suドゥnly

important – アクセントのある音-T-schwa-N

レッスン 1:57-3:19 (しゃっくりt)

  1. 0:42- Mの音 ンム
  2. 1:01- Rの音 Rの3ステップ
  3. (1:57-) t ant の音声変化、しゃっくりT、stop T → tの次の母音aを発音しない ※アクセントのある音-T-schwa-Nの場合、schwaは発音しない。
  4. 語尾のTを発音しないことも
  5. 音節の数 im-por-tant ⇔ 日本語はイン・ポー・タン・トの4音節

アクセントのある音-T-schwa-N

レッスン 0:17-3:11

  • mountain/mάʊnn/
  • curtain/kˈɚːn/
  • sentence/sénṭəns/
  • cotton/kάn/

/tən/を含む英単語: fountain, kitten, button, written, Clinton, Manhattan

『フラップT』はアメリカ英語にのみおこる、Tの特殊な発音です。

1:22- curtainの補足
フラップ (flap)とは「(~に当たって)パタパタと動く・動かす」「(~を平いしなやかなもので)叩く」という意味
→『フラップT』はまさしく舌先で上あごを「軽くはじく」ことによって出る音。
例) water/wˈɔːṭɚ/, better/béṭɚ/, party/pάɚṭi/

フラップT は” t が前後を母音に挟まれて”、かつ”t を含む音節にアクセントが置かれていない”場合に起こる。

P099 魔法の法則No.15 3種類のT③ – Nの後ろのTはナ行に変身させる

P100-track037

I had an interview at a famous international company last week.

P102-track038

I went to the center sit on the chair and I’ve been there twice now.

nt + a, i, u, e, o, y →tの脱落

(レッスン)冒頭-1:13まで ※米国・英国英語の違い、Identify、(レッスン)4:44-5:36 Why drop the T.

1:22- Identify /ɑɪdénəfὰɪ(米国英語), aɪˈdentʌˌfaɪ(英国英語)/

identification /ɑɪdènəfɪkéɪʃən, aɪdentʌfʌˈkeɪʃʌn(英国英語)/

2:06- twenty /twéni(米国英語), ˈtwɛn.ti(英国英語)/

2:51- Wanted, want another (one another お互いに )

4:00- want a /ˈwɑnt ə/, want to /ˈwɑnt tə/

  • I want a Coke.
  • I want to leave now.

5:47- Counter, /kάʊnɚ(米国英語), kάʊntə(英国英語)/

  • Count on  (意味)~頼りにする /kάʊnt an/
  • Counted: Counted twenty
  • Counting: I’m counting on you, I’m counting on that.

6:49- Disappointed, Disappointing

8:05- EXCEPTION: Syllable break within a word ※例外 音節の切れ目が1単語の中にある場合。これらはtの音をそのままにする。

Into, Entry, Antique. 

(補足)nt + a, i, u, e, o + y →tの脱落: 以下の例文は余裕の有る人のみ取り組み下さい。

8:46- Pointed, Pointing

  • I pointed out that we don’t need that.
  • Is he pointing at me?

9:12- Printer, Printing, Printed

  • I need a new printer.
  • I’m printing it out after work.
  • I printed it already.

9:22-

  • I’m going to paint it pink.
  • What a beautiful painting!
  • We’re having our house painted when we’re on vacation.

9:39-

  • I rented a car for vacation.
  • Do they own their home? No, they’re renting.

9:47- “Inter” Words

  • Internet: The internet is down.
  • International: She’s studying international affairs.
  • interview: I have a job interview next week.

10:01-

  • The accounting office is closed.
  • Everything’s accounted for.

P103 魔法の法則No.16 単語末のTDGはよく消えると心得る

P104-track039

Nate likes singing that song but it’s sad that he can’t sing very well.

P106-track040

I’m watching movies and my mom is cooking breakfast now.

P107 魔法の法則No.17 Nの後にはヌを入れて、Mはンㇺで読む

P108-track041

My son looks like my mom.

P109-track042 nの後にはヌ

again, learn, man, on, station, ten, alone, bone, line, one

P110-track043

I go to the station to meet my friends on Sunday.

P110-track044

Tom came to talk to my mom.

P111-track045 mはンㇺを意識して

him, swim, team, item, aim, time, name, come, some, home.

P112 魔法の法則No.18 ing形の音は全てエンヌで読む

P113-track046

  1. I’m doing my homework.
  2. I’m eating bananas.
  3. I’m asking about it.

P115-track047

talking, walking, singing, shining

Nの発音(Nで音がおわる時) thin と thing の発音 ~ingはイングじゃない!?

2:35- ing

パンと、ごはんと… ⇒ Nは日本語のンとだいたい同じ…舌は上の歯茎にくっついている。★このとき鼻をさわるとブルブルするよ

パンか、ご飯か…ごはんがすき ⇒ 舌の前部がくっついていない、舌の後ろが盛り上がってng(ンガー)の音になる。

1:36- NGの音: drink, thank, finger, English ※舌を前部にくっつけていない、舌の後ろが盛り上がってng(ンガー)の音になる。

1:57- NGで音が終わる時: long, young ※gの音は発音しなくても良い。

2:35- ING: swimming, morning, something ※gの音は発音しなくても良い。

3:14- thin thing, win wing ※1音節

3:40- 例文で練習 ※青色はリンキング

  1. The king likes to sing a song.
  2. I’m going to (gonna) open a bank account.
  3. I’m so hungry. I need something to eat and drink.
  4. She found a pink button on the ground this morning.

P117 魔法の法則No.19 単語末の「ション」は「シェン」にズラす

P118-track048

  1. I am on vacation.
  2. I have a question.
  3. This is my decision.

P119-track049

  1. situation
  2. action
  3. position
  4. solution
  5. location

P120-track050

(ション⇒シェン)conversation, education, information, passion

(チョン⇒チェン)question, exhaustion, suggestion

(ジョン⇒ジェン)conclusion, decision, illusion, vision, version

English Pronunciation Lesson / -TION suffix (接尾辞)

0:26-2:22 レッスン

-tion: This part of the word is a suffix(接尾辞), a common ending in an English word. Words that end like this in English are almost always a noun. And the pronunciation of this syllable is always unstressed, which means it’s really quick.

-tion is pronounced “shun” ʃ(ə)n

4:25-

The syllable before -tion is the stressed syllable.
⇒ -tional, -tionally も同様のルールが適用される。

(小テスト) information *shunの発音で

2:45- Practice *shunの発音で

caution, tradition, frustration, conversation

3:15- stion *thunの発音で

question, exhaustion, digestion

4:25- stress *tionの前を強調して、shunの発音で

action, caution, tradition, frustration

connection, donation, repetition, inspiration ※数が多かったので最初の8単語のみ

P121 魔法の法則No.20 アウの音は全てエアーウにズラす

P122-track051

How/hάʊ/ can you do that?

Get out now/nάʊ/!

P123-track052

  • cow/kάʊ/
  • town/tάʊn/
  • down/dάʊn/
  • loud/lάʊd/
  • cloud/klάʊd/

Phonics Chant | ou, ow

レッスンでは動画全部

  • house /hάʊs/
  • mouse/mάʊs/
  • pouch /pάʊtʃ/ ポーチ (革製の)小袋
  • shout /ʃάʊt/
  • cow/kάʊ/
  • town/tάʊn/
  • brown/brάʊn/
  • owl/άʊl/

The Sound of Ou/Ow – Phonics song

loud, house, mouse, out, town, down, owl, cow

Chapter4 法則21以降

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この記事を書いた人

はるじぇー (株)ハルヨン 代表取締役

英語学習に関する有益な情報を発信しています。

得意分野は
「中学・高校英文法の学び直し」
「英会話に繋げるTOEIC L&R試験の勉強法」
です。

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