
ハルヨンのレッスンで使用しているそーた式! まるでネイティブのような「英語の発音」が身につく魔法の法則40の小テストです。
法則1-20, 法則21-30までの小テストはそれぞれ下記に有ります。


Chapter6 日本語にはない口の動きをマスターする魔法
P188 魔法の法則No.31 ch/sh/g はチューするときの口に動かす
P189-track079
Don’t touch the shirt! I should change it.
P191-track080
touch, catch, much, such, change
P192-track081
should, shop, shirt, cash, fish
P193-track082
change, huge, judge, village, page
Phonics Chant: ch sh
※動画 短いので全部
※0:25-
chat, shake, cheek, sheep ※おしゃべり、振る、頬、羊
chip, ship, chop, shop ※チップ、船、切る、店
chum, shut ※(子供の中での)仲良し・親友、閉める
2:40-
chat, cheek, chip, chop, chum
shake, sheep, ship, shop, shut
Sit down/Shit down, City/Shitty
2:00-2:50, 2:50-3:58 レッスンで視聴する
小テストは5:25-以降のもの
0:23-2:00 詳しい解説
Shit (名詞)うんち (動詞)うんちをする
2:00-2:50
Shit down 下にうんちをしてください。
さ・す・せ・そ = S
し = SH
2:50-3:58
さけ(sake) & しゃけ(shake)
sit downはSH(シ)ではなく、S(スィ)と発音します。
3:59-4:37
“Sit down.” Pleaseをつけても命令文、少し怒っている印象。
“Take a seat”の方が丁寧な印象。一番丁寧な言い方は”Go ahead and take a seat.”
*Go ahead: [許可を求める願いに答えて] どうぞ. Go right ahead よかったらどうぞ、とも言う
4:38-5:25
シティー ⇒ shitty 糞っぽい
“This pen is really shitty. I just bought it, but it already broke.”
cityも「シティー」ではなく、「スィディ」です。
(小テスト)5:25-
- see, she
- sip, ship
- sin, shin *罪、脛
- six, sick, sink, simple
混乱する場合には”さけ(sake) & しゃけ(shake)”のルールを思い出す。
(小テスト)まとめ
- sit down, shit down
- city, shitty
She Sells Seashells
She sells seashells on the seashore,
She sells seashells by the seashore,
The seashells she sells are seashells, I’m sure.
So, if she sells seashells by the seashore,
Then I’m sure she sells seashore shells.
P195 魔法の法則No.32 W(ワ行)にはウを入れ、チューするときの口に動かす
P196-track083
We will work at that company one day.
P196-trackなし
- ウーwe
- ウーwant
- ウーwork
- ウーwater
P197-track084
- ウーーーwake
- ウーーーwallet
- ウーーーwait
- ウーーーweek
- ウーーーwell
- ウーーー why
- ウーーーwhere
- ウーーーwrite
P199-track085
We wish we could wash this really smelly shirt.
P200-trackなし
- ウーWe
- ウーwish
- ウーwash
- ウーreally
- shirt
Wの発音
レッスン 0:28-2:03
w 口を丸くウとする。唇がブルブルする。
ろうそくを「ふー」とする時、口を丸くする。その形で「うー」と大きな声を出す。※wの音は短く、すぐにリラックスさせる
2:03-
- www wide
- www window
- www wood
- www wet
- www warm
2:47-
- wood (wouldも同じ発音)
- woman
- wool
3:33- hの音はあまり発音されない
- why (h)wάɪ
- what (h)wάt
- white (h)wάɪt
- while (h)wάɪl
4:11- 例文 青はリンキング
- Wait! What was that?
- What will you do with this wood?
- We went to a waterfall last week.
- Which way is the wind coming from?
- We were all wet when we walked in the rain.
Women vs. Woman
0:23-1:53
Woman /woh-m’n/ ※/wˈʊmən/
Women /wi-m’n/ ※/wímɪn/
P201 魔法の法則No.33 BやPは唇をブンブンはじく
P202-track086
The book I borrowed from a pig is pretty big.
P203-track087
book, borrow, big
P204-track088
pig, pretty
P204-track089
baby, bag, back, hobby, September
place, park, pass, pay, surprise
Chapter7 よく使う単語編 – よく使う単語の発音を激変させる魔法
P208 魔法の法則No.34 Theはダ/ナで読んであまり目立たせない
P210-track091
- Did you watch the movie?
- I went to the park to meet the boy.
- The book was one of the things I bought.
P210-track092
And there is a key on the table.
P210-track093
- I was playing tennis in the park.
- The book I saw at the store was big.
- The meaning of the word is in the book.
theの発音
レッスン 0:12-2:51, 2:52- 過去形, 3:25- the 母音はジ?
(1) theの時 舌は、歯と歯ではさまなくていい
the book is on the table. ※オレンジは強調
(2) theの前の /t/ や /d/ は上の前歯のウラでストップ
※tやdはストップ、発音しない。
- at the
- about the
- around the
- behind the
(過去形) ※オレンジは強調
- He watched the game.
- I closed the door.
4:05-
※オレンジは強調、青は連結、太字はthe関連
- The rabbit went behind the tree.
- Can you pick us up at the airport?
- Don‘t forget to throw out the trash?
- Did you get the email about the party?
- The post office is just around the corner.
関連復習記事 内容語と機能語
内容語と機能語 と Function Words
P216 魔法の法則No.35 ルと読むToをマスターする
P219-track095
I’m trying to understand your words.
Toの4つの音声変化
レッスン 2:28-4:46
2:28-
- そのまま「トゥー」と発音する場合
- 「タ」と発音する場合
- 「ダ」と発音する場合
- 「ア」と発音する場合 ※tがなくなる
3:28- toがタになる場合について
- It seems to be right to me.
- Go up to the third floor.
- It’s right next to you.
- I live close to the station. ※タとダの両方で読んでください
- I’m too sick to ride the bus to work today.
4:46-5:17 Too と toの違い
- To = 「トゥー・タ・ダ・ア」
- Too = 「トゥー」
- Two = 「トゥー」
5:18- to を トゥーと発音矯正する場合
- To(タ) tell you the truth, there’s no one to(ダ) talk to(トゥー). ※文章の最後のtoは速く読む必要がないため
6:44- 注意: 真似する必要はない。聴き取るための知識は必要。
Toの音声変化完結編
レッスン 1:15-
1:29-2:07 練習する例文
- Say hi to(ダ) Jane for me.
- I’m sorry to(ダ) hear that.
- I don’t know how to(ダ) do it.
- Are you going to(ダ) the concert?
- I like to(タ) listen to(ナ) music.
2:35- Tの周りに母音がある場合
母音+T+母音=D に変化するので
母音+TO(タ)→ダ
Go to → Go ダ
Say hi to(ダ) Jane for me.
R, Y, H, W, L, V, D (Tの周りにこれらの子音があるとDに変わりやすいです) ※口の動きを確認してみましょう。
PARTY ※T→D
4:26-
I like to(ダ) listen to(ナ) to music.
N+TO(タ)→ナ (→または、ダ)
5:38-
6:11- 例文
- He’s trying to(ナ or ダ) find it.
- Are you going to(ダ) the concert?
- He’s trying to(ナ) fix it.
N・ING+TO(タ)→ナ/ダ
P221 魔法の法則No.36 him/her のHは消すときもある
P222-track096
I told him to go to school.
P222-track097
I talked with him last night.
P223-track098
I tell her to study English every day.
Chapter8 抑揚・リズム・強弱で文の音を整える魔法
P228 魔法の法則No.37 全てのアルファベットを”鋭く”読み直す
P231-track099
ABC Phonic Song – Toddler Learning Video Songs, A for Apple, Nursery Rhymes, Alphabet Song for kids
P234 魔法の法則No.38 単語の頭を強く読んで強弱を作る
P238 魔法の法則No.39 単語を団子のように串で刺して落とさない
P243 魔法の法則No.40 音楽を歌うように音の「高」「低」を入れる
It was so hard to keep studying, but I am confident now. *低→高
P245-track106 *107も含む
It was so hard to keep studying. *「高→低」「低→高」の2パターン
P246-track108 *109も含む
but I am confident now. *「高→低」「低→高」の2パターン
P248-track110 内容語を強くした場合
It was so hard to keep studying, but I am confident now.